لیزر تهران راهنما و نکات قبل از لیزر موهای‌ زائد و توصیه ها - لیزر تهران

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش‌ها برای حذف دائمی موهای زائد بدن و صورت است. متقاضیان و علاقه‌مندان به این روش درمانی روز به روز در حال افزایش‌ می باشند و بیشتر افراد از نتایج آن رضایت دارند. البته شاید افراد زیادی را دیده باشید که از لیزر موهای زائد چندان رضایت نداشته و باعث شک شما نسبت به آن شده‌اند. عدم رضایت و نتیجه‌های نامطلوب، می‌تواند ناشی از انتظارات غلط متقاضی، عدم رعایت توصیه‌های قبل و بعد از لیزر یا انجام لیزر در کلینیک‌ها و مراکز نامعتبر باشد. به همین جهت تصمیم گرفتیم راهنمایی برای شما بنویسیم که توصیه‌های قبل از لیزر موهای زائد را شامل شود.

راهنمای قدم به قدم قبل از لیزر می‌تواند در تصمیم‌گیری درست، داشتن انتظاری صحیح و همچنین انتخاب مرکز مناسب برای لیزر به شما کمک کند.

مواردی که قبل از لیزر موهای زائد باید بدانید

اولین قدم برای کسب نتایج مطلوب از هر روش درمانی و زیباسازی، مطالعه در مورد آن روش است. هرچه بیشتر در مورد یک روش درمانی بدانید، تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

به لطف تبلیغات وسیعی که در زمینه‌ی لیزر موهای زائد صورت می‌گیرد، احتمالاً بسیاری از ما اطلاعات اندکی در این زمینه داریم یا حداقل اسم دستگاهی مانند الکس یا الکساندریت به گوشمان خورده است. مثلاً یکی از باورهای غلطی که قبل از لیزر در ذهن بسیاری از مراجعین وجود دارد، این است که دستگاه الکساندریت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد است. در صورتی که چنین نیست. دستگاه مناسب باید با توجه به شرایط پوست (مثلاً رنگ) و همچنین شرایط مالی و زمانی او مشخص شود.

پس قبل از لیزر و در قدم اول باید تا می‌توانید در مورد این روش مطالعه کنید. آگاهی بیشتر باعث می‌شود که گول تبلیغات غلط و دروغین را نخورید و در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید؛ انتظارات صحیحی داشته باشید و تصمیمات بهتری برای خود بگیرید.

اطلاعات عمومی در مورد لیزر موهای زائد

داشتن اطلاعات پایه‌ای در مورد لیزر موهای زائد می‌تواند به شما کمک فراوانی کند. این که بدانید در طی درمان چه اتفاقی می‌افتد و شیوه‌ی کار دستگاه لیزر چگونه است، باعث می‌شود که دید بهتر و ترس کمتری نسبت به لیزر داشته باشید. در مقاله‌ی «لیزر موهای زائد» در مورد این روش درمانی به تفصیل صحبت و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید را مطرح کرده‌ایم. در ادامه برخی از نکات مهم مقاله‌ی ذکر شده را به صورت فهرست‌وار و چکیده آورده‌ایم:

  • دستگاه لیزر موهای زائد با تولید، تقویت و متمرکز ساختن پرتوهای نوری که انرژی یکسانی دارند، باعث تخریب انتخابی فولیکول‌های مو در پوست می‌شود.
  • اساس کار دستگاه لیزر، جذب پرتوهای نور با طول موج خاصی توسط رنگدانه‌ای نام ملانین است. ملانین به وفور در فولیکول، پیاز مو و ساقه‌ی مو یافت می‌شود. ملانین باعث ایجاد رنگ پوست و موهای ما است.
  • دستگاه‌های لیزر موهای زائد از طول موج‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. طول موج نشان دهنده‌ی انرژی یک پرتوی نوری است. میزان جذب پرتوی نور توسط ملانین و میزان نفوذ آن به پوست، به طول موج آن پرتو بستگی دارد.
  • بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد شامل دستگاه‌های الکساندریت، دیود وکتوز و دکا است که هر سه در کلینیک خانه‌ سفید موجود هستند.
  • یک دستگاه‌های لیزر را نمی‌توان برای همه افراد استفاده کرد. مثلاً دستگاه الکساندریت برای پوست‌های روشن بسیار مناسب است؛ اما تاثیر کمی بر پوست‌های تیره دارد.

در مورد دستگاه‌ها، هزینه‌ها و همچنین اثر لیزر بر حذف موهای زائد در ادامه بیشتر صحبت کرده‌ایم.

عوارض لیزر موهای زائد

یکی از موارد مهمی که باید قبل از لیزر بدانید، عوارض و خطرات این روش است. لیزر موهای زائد در صورتی که در مراکز معتبر و حرفه‌ای انجام شود، تقریباً بدون عارضه و کاملاً ایمن است. البته عوارضی مانند قرمزی و التهاب پوست طبیعی و اصلاً نشانه‌ای از اثرگذاری درمان‌اند. سایر عوارض مانند ایجاد اسکار، تغییرات رنگ پوست و عفونت‌ها معمولاً نادر بوده و ناشی از خطای درمانی هستند. این موارد را در مقاله‌ی «عوارض لیزر موهای زائد» مفصل بررسی کرده‌ایم.

سوالات متداول لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد روشی ایمن است؟

پوست بیشتر متقاضیان لیزر به خوبی به این درمان پاسخ داده و به عوارض جانبی دچار نمی‌شود. به علاوه تا کنون عوارض بلند مدتی برای لیزر موهای زائد شناخته نشده است.

برخی از افراد ممکن است عوارض خفیفی را بعد از درمان تجربه کنند. این مسئله بیشتر به شرایط فرد بستگی دارد. معمولاً قبل از لیزر از متقاضی تست «پَچ» می‌گیرند. در این تست ناحیه‌ی کوچکی از پوست لیزر می‌شود تا واکنش بدن نسبت به آن سنجیده شود. اگر پوست شما در تست پچ پاسخ خوبی به لیزر درمانی ندهد، بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

خود فرآیند لیزر درمانی نباید دردناک باشد. استفاده از دستگاه‌های نامناسب و تکنیک‌های خنک‌سازی غلط می‌تواند باعث دردناک شدن لیزر و آسیب دیدن پوست شوند. این موارد را در مراکز نامعتبر مشاهده می‌کنیم.

بعد از لیزر تا یکی دو روز ممکن است پوست شما کمی ملتهب و قرمز باشد یا در صورت تماس با لباس یا لمس کردن آن کمی درد تجربه کنید. این‌ها از عوارض طبیعی لیزر و ناشی از پاسخ بدن نسبت به آسیب به فولیکول‌ها هستند. استفاده از کمپرس سرد یا حمام آب سرد برای درمان این عوارض راه‌های بسیار خوبی هستند.

 

آیا لیزر موهای زائد موثر است؟

قبل از لیزر موهای زائد باید بدانید که این روش معمولاً باعث حذف دائم تمام موهای زائد شما نمی‌شود؛ ولی قطعاً می‌تواند ۶۰ تا ۹۰ درصد از موهای زائد را به طور دائم از بین ببرد. این که لیزر درمانی چقدر موثر باشد، به تعداد جلسات درمانی، دستگاه استفاده شده و تجربه‌ی متخصص لیزر بستگی دارد.

بعد از جلسه‌ی اول لیزر، رشد موها در بسیاری از افراد برای چند ماه متوقف می‌شود. البته نهایتاً موها دوباره رشد می‌کنند؛ اما این بار با تراکم کمتر، به شکل نازک‌تر و با رنگ روشن‌تر. به همین دلیل مثل سابق قابل مشاهده نخواهند بود.

بیشتر متقاضیان لیزر موهای زائد به چند جلسه‌ی درمانی برای از بین بردن کامل و دائم موهای زائد نیاز دارند. بعد از هر جلسه، تعداد موهایی که دوباره رشد می‌کنند کمتر شده و موها به شکل کرک‌های نازک دیده می‌شوند. بعد از تعداد جلسات مناسب، شاهد توقف دائمی رشد تمام موهای ناحیه درمان خواهید بود.

از آنجایی که نور لیزر جذب رنگدانه‌های مو می‌شود، معمولاً برای افرادی که موهای تیره دارند، موثرتر است. کسانی که موهای بلوند، قرمز یا خاکستری دارند، به طور معمول نتایج کمتری از این روش می‌گیرند.

آیا می‌توان در دوران بارداری لیزر کرد؟

متخصصان پوست و مو، لیزر موهای زائد در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنند. به دلیل این که هنوز مطالعات و تحقیقات مناسبی در مورد ایمنی لیزر در زمان بارداری روی انسان انجام نشده است و اثر این روش درمانی بر جنین هنوز مشخص نیست.

بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها می‌شود. این مسئله به شکل شایعی باعث افزایش موهای زائد و رشد مو در محل‌های مختلف بدن می‌شوند. با وجود این که این اتفاق برای مادران ناخوشایند است، معمولاً بعد از دوران بارداری، برطرف می‌شود.

اگر افزایش موهای زائد بعد از بارداری برطرف نشد، می‌توانید برای لیزر کردن آن‌ها اقدام کنید. البته پزشک شما ممکن است توصیه کند که چند هفته‌ای بعد از زایمان صبر کرده و سپس برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. لیزر در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد

قبل از لیزر موهای زائد ممکن است به شایعاتی غلط در این زمینه بر بخورید. در این بخش می‌خواهیم این ابهامات را بررسی کنیم.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود!؟

این باور کاملاً غلط است و لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست یا بخش‌های دیگر بدن نمی‌شود. پرتوی لیزر به نحوی طراحی شده که تنها فولیکول‌های موجود در لایه‌های زیرین پوست را مورد هدف قرار دهد و روی سایر بافت‌ها و سلول‌ها اثری نگذارد.

لیزر استفاده شده در حذف موهای زائد، کمی پرتوزایی دارد. پرتوزایی دستگاه لیزر طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده کاملاً ایمن است و شواهدی مبنی بر سرطان‌زا بودن آن وجود ندارد. پس لیزر موهای زائد موجب سرطان نمی شود.

لیزر موهای زائد سرطان زا نیست
لیزر موهای زائد سرطان زا نیست

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود!؟

تا کنون شواهدی مبنی بر ایجاد ناباروری ناشی از لیزر موهای زائد مشاهده نشده است. لیزر تنها می‌تواند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند و نمی‌تواند به ارگان‌ها و بافت‌های عمقی‌تر برسد. استفاده از لیزر حتی برای حذف موهای نواحی حساس مانند شرمگاه، بدون عارضه و کاملاً ایمن است.

انتخاب کلینیک معتبر پوست و مو

انتخاب کلینیک معتبر از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از لیزر باید انجام بدهید. یک مرکز مناسب لیزر باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مرکز درمانی باید از وزارت بهداشت مجوز رسمی داشته باشد.
  • جلسه‌ی مشاوره قبل از لیزر با متخصص پوست و مو برگزار شود.
  • اتاق لیزر درمانی مناسب داشته باشد و نکات ایمنی را به خوبی رعایت کند.
  • دستگاه لیزر نباید فرسوده یا قدیمی باشد و باید به صورت دوره‌ای تعمیر و بازبینی شود.
  • مرکز لیزر درمانی باید از دستگاه‌های به روز و آخرین تکنولوژی‌ها استفاده کند و به چند دستگاه مختلف مجهز باشد. از یک دستگاه نمی‌توان برای تمامی افراد استفاده کرد.
  • پزشک متخصص و تکنسین‌های لیزر از دانش و تجربه‌ی کافی برخودار باشند.
  • کلینیک مورد نظر شما باید عکس‌های قبل و بعد از لیزر دیگر متقاضیانی که رنگ پوست مشابه با شما داشته‌اند را به شما نشان دهد. در صورتی که مرکز درمانی تجربه‌ی کافی در لیزر رنگ پوست شما را نداشته باشد، از لیزر موهای زائد در آن محل خودداری کنید.

کلینیک فوق تخصصی خانه سفید از بهترین کلینیک‌های لیزر موهای زائد به شمار می‌آیده و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین متخصصین پوست و مو و همچنین تکنسین‌های حرفه‌ای لیزر موهای زائد، همواره بهترین خدمات را مراجعین خود ارائه کرده است. در کلینیک خانه سفید از سه دستگاه لیزر الکساندریت، دیود وکتوز و دکا استفاده می‌شود که ساخت سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستند. تنوع در دستگاه‌های لیزر و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود سبب شده تا بتوانیم بهترین نتایج را برای تمام انواع رنگ پوست ارائه دهیم.

مشاوره در کلینیک معتبر

قبل از لیزر موهای زائد و در جلسه‌ی مشاوره پیش از لیزر، پزشک متخصص پوست و مو توضیحاتی مبنی بر روش درمانی و کلیات آن به شما خواهد داد. سوالاتی که باید در این جلسه پاسخ داده شوند، شامل موارد زیر اند:

  • آیا دستگاه مناسب برای رنگ پوست شما در کلینیک موجود هست؟
  • آیا لیزر درمانی برای رنگ پوست شما موثر است؟
  • چند جلسه‌ی درمانی برای حذف موهای زائد نیاز خواهید داشت؟
  • نتایج لیزر موهای زائد در شما چگونه خواهد بود؟
  • چه مواردی را باید قبل از جلسه‌ی لیزر موهای زائد رعایت کنید؟
  • عوارض جانبی محتمل این روش درمانی چیست؟
  • خطر و احتمال کدام عوارض جانبی برای شما بیشتر است؟
  • هزینه‌ی لیزر موهای زائد چقدر است؟

قبل از لیزر موهای زائد حتماً موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

  • سابقه‌ی ایجاد اسکار و زخم‌های گوشتی
  • اگر اخیراً به صورت طبیعی یا با استفاده سولاریوم برنزه کرده‌اید.
  • سابقه‌ی تبخال زدن در صورت یا نواحی تناسلی
  • اگر از ایزوترتینوئین‌ها مثل دکوتان یا راکوتان (برای درمان آکنه) استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • در مورد مصرف داروها (گیاهی، با نسخه و بدون نسخه) حتماً با پزشک مشورت کنید.

در جلسه‌ی مشاوره، پزشک پوست شما را معاینه خواهد کرد. موفقیت لیزر درمانی به چند عامل بستگی دارد که در این معاینه مشخص می‌شود. عواملی مانند محل موهای زائد، رنگ پوست، رنگ مو، جنس و صخامت‌ موها و همچنین وضعیت موها در چرخه‌ی رشد.

رعایت توصیه‌های قبل از لیزر

برای پیشگیری از وقوع عوارض و همچنین تاثیر هر چه بیشتر، قبل از لیزر موارد زیر را رعایت کنید:

  • برنزه نکنید. چه به صورت طبیعی و چه با سولاریوم
  • از کرم‌های برنزه موقت یا دائم استفاده نکنید.
  • حداقل ۳ روز قبل و بعد از درمان، از قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب پرهیز کرده و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بیشتر از ۳۰ که ضد آب باشند، بهترین انتخاب هستند. قبل از لیزر و بعد از آن هرچه کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید، احتمال وقوع عوارض جانبی کمتر می‌شود.
  • دو یا سه روز قبل از جلسه لیزر درمانی موهای خود را با تیغ اصلاح کنید.
    • برای جلسه‌ی دوم، بهتر است بخش کوچکی از پوست را اصلاح نکنید تا پزشک بتواند میزان تاثیر لیزر را بررسی کند.
    • اگر می‌خواهید بخش‌هایی از محل تحت درمان را لیزر نکنید، آن مناطق را اصلاح نکنید.
    • از بند انداختن، وکس و اپیلاسیون پوست ناحیه‌ی تحت درمان خودداری کنید.
  • در روز مراجعه به کلینیک، در محل تحت درمان از دئودرانت و لوسیون استفاده نکنید و از آرایش کردن پرهیز کنید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت قبل از لیزر نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار مصرف نکنید.
  • در صورت مصرف ایزوترتینوئین‌ها مانند دکوتان، راکوتان و … نباید تا ۶ ماه پس از اتمام دوره‌ی درمان، لیزر کنید.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 322 views بار دسته بندی : لیزر موهای زائد تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.