لیزر تهران راه هایی برای خلاصی از جوش‌های صورت - لیزر تهران

 

جوش صورت یکی از عارضه‌های پوستی شایع است که اغلب افراد در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. این عارضه پوستی غالبا در دوران بلوغ بروز پیدا می‌کند و در برخی افراد ممکن است تا پایان عمر نیز ادامه داشته باشد. به‌طور کلی بیشتر مبتلایان در دهه سوم زندگی خود درمان شده و نیاز به درمان پیشرفته‌تری ندارند.

اگر شما به دلیل بروز جوش‌های صورت یا بدن دچار کاهش اعتماد به نفس شده‌اید و به دنبال راه درمان هستید، خواندن مقاله پیش‌رو می‌تواند کمک کننده باشد.

جوش یا آکنه چیست؟

همانطور که اشاره شد آکنه معمولا در سال‌های نوجوانی شروع می‌شود و پس از هشت تا ۱۰ سال از بین می‌رود. در برخی موارد، می‌تواند تا دهه ۳۰ و حتی ۴۰ سالگی ادامه یابد. آکنه در اثر التهاب فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر صورت، پشت و سینه را درگیر می‌کند.

علائم این عارضه عبارتند از: جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و کیست. در موارد شدید، آکنه ممکن است منجر به زخم دائمی نیز شود.

کیست‌ها توده‌هایی در زیر پوست و دارای چرک هستند. آنها می‌توانند باعث ایجاد زخم، لکه ، ناهموار پوست و حفره شوند. آکنه می‌تواند در نوجوانان باعث احساس خجالت شود. از این رو اکثر متقاضیان درمان نوجوانان هستند.

علت ابتلا به جوش چیست؟

آگاهی از برزو علت جوش از اصلی‌ترین فاکتورها برای درمان است. اگر بدانید که چه چیزی باعث بروز جوش می‌شود، می‌توانید دقیقا با درمان علت از بروز آن جلوگیری کنید. به‌طور کلی جوش‌ها به دلایل زیر ایجاد می‌شوند:

۱٫ هورمون‌ها

آکنه اغلب با تغییر در هورمون‌ها مرتبط است، به همین دلیل است که اغلب افراد اولین آکنه خود را در طول سال‌های نوجوانی تجربه می‌کنند. اما مهم است که توجه داشته باشید که ممکن است در هر مرحله از زندگی به این عارضه مبتلا شوید..

۲٫ منافذ مسدود شده

چربی اضافی، سلول های مرده پوست و حتی آرایش می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کند. تجمع چربی نیز باعث رشد باکتری می‌شود که به نوبه خود منجر به ایجاد جوش خواهد شد.

۳٫ علل محیطی

اگر محیط زندگی شما آلوده باشد، پوست شما نیز در معرض آلودگی است. آلودگی‌ها می‌توانند به پوست صورت شما بچسبد و منافذ آن را مسدود کند . به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از اتمام روز و برگشت به خانه حتما پوست خود را کاملا تمیز کنید تا آلودگی‌ها از سطح پوست پاک شود.

  1. ژنتیک

شما می‌توانید یک استعداد ژنتیکی برای ابتلا به آکنه را به ارث ببرید. از این رو اگر در خانواده فردی مبتلا به این عارضه پوستی دارید احتمالا در بروز آن ژنتیک دخیل باشد.

روش‌های درمان دارویی جوش

چندین روش درمانی بدون نسخه برای آکنه وجود دارد. موثرترین بنزیل پراکسید بوده که یک ضد عفونی کننده است. این دارو به جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید کمک می‌کند و به طور کلی اثرات آن پس از شش تا هشت هفته استفاده روزانه مشاهده می‌شود.

پزشک همچنین می‌تواند کرم‌های رتینوئید، کرم‌های آنتی‌بیوتیک یا قرص‌های آنتی‌بیوتیک را تجویز کند که از ایجاد جوش‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند و می‌توان آنها را همراه با کرم‌های پراکسید بنزیل استفاده کرد.

اگر آکنه شما شدید است و باعث ایجاد اسکار یا ناراحتی شدید می‌شود، ممکن است برای درمان ایزوترتینوئین به یک متخصص پوست ارجاع داده شوید. پس از یک دوره مصرف ایزوترتینوئین، آکنه درمان می‌شود.

روش‌های غیردارویی درمان جوش

محصولات زیادی وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند به کاهش و یا از بین بردن جوش‌ها کمک کنند، اگرچه استفاده از آن‌ها ممکن است برای برخی افراد موثر باشد، اما برای برخی دیگر با انواع شدیدتر آکنه می‌تواند بی‌اثر باشند. از طرفی طیف وسیعی از محصولات تجویزی نیز وجود دارد که پزشک برای شما تجویز می‌کند، اما اغلب به محض اینکه استفاده از آن‌ها را متوقف می‌کنید، مشکل عود می‌کند. در همینجا باید خاطر نشان کنیم که آکنه شدید باشد باید حتما توسط پزشک بررسی شود، بنابراین قبل از خوددرمانی باید به دنبال بهترین متخصص پوست باشید.

به طور کلی روش‌های متنوعی برای درمان جوش صورت ارائه می‌شود که با وجود تاثیرات چشمگیر می‌تواند برای برخی افراد آسیب زننده باشد. توصیه می‌شود قبل از اقدام به استفاده از روش‌های درمانی زیر حتما با پزشک مشورت کنید. روش‌های درمان آکنه عبارتند از:

  • درمان جوش با لیزر
  • درمان جوش با لایه برداری شیمیایی
  • درمان جوش با روش میکرودرم ابریژن
  • درمان جوش با فیشیال پوست

روش‌های خانگی درمانی جوش

علاوه‌بر روش‌های پزشکی می‌توانید در خانه از بروز آکنه جلوگیری کنید و یا در صورت ابتلا عوارض آن را به حداقل برسانید. این روش‌ها عبارتند از:

پاکسازی پوست

استفاده از پاک کننده‌های مخصوص پوست مستعد آکنه می‌تواند کمک کننده باشد. سعی کنید نواحی دارای جوش را دو بار در روز بشویید، اما در شستن آن زیاده‌روی نکنید، چراکه پاکسازی بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات پوستی دیگر مانند خشکی یا تحریک پوست شود.

استفاده از لوازم آرایش مخصوص

در صورت امکان محصولات مبتنی بر آب و بدون روغن را انتخاب کنید تا از مسدود کردن منافذ با روغن یا پودر و در نتیجه از بدتر شدن آکنه جلوگیری شود. حتما  قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را کاملا پاک کنید.

جوش‌ها را تحریک نکنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند با خالی کردن جوش‌ها  آثار آن‌ها را از بین می‌برند، اما بعد از تحریک متوجه می‌شوند که نه تنها جای آن‌ها از بین نرفته، بلکه مشخص‌تر شده و دیرتر نیز بهبود می‌یابد.  ترکاندن و فشار دادن جوش‌ها می‌تواند آن‌ها را بدتر کند و منجر به زخم شود.

اصلاح رژیم غذایی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آب نبات یا شکلات باعث ایجاد جوش می‌شود، اما تحقیقات هیچ ارتباط قوی بین برزو جوش با این غذاها نشان نداده است، با این حال اگر متوجه شدید که خوردن برخی غذاها باعث ایجاد جوش صورت می‌شود، سعی کنید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

یادداشت پایانی

اگر آکنه شما با درمان‌های بدون نسخه بهبود نمی‌یابد یا اگر به موارد شدیدتر مبتلا شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند آکنه را بررسی و ارزیابی کند، تشخیص دهد که آیا آکنه شما قابل درمان است یا خیر. گفتنی است که اغلب آکنه‌ها دارای درمان هستند، اما ممکن است طول درمان در انواع آن‌ها مختلف باشد یا روش درمان از فردی به فرد دیگری اثرات متفاوتی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام برای هرگونه درمان ابتدا به متخصص پوست مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : پاکسازی پوست تاريخ : 6 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.