لیزر تهران مراقبت از پوست در دوران بارداری - لیزر تهران

مراقبت از پوست در دوران بارداری

اغلب زنان باردار می‌دانند که خوردن برخی مواد غذایی یا ویتامین‌ها ممکن است برای جنین خطرناک باشد، اما شاید به این موضوع دقت نکنند که برخی از موادی که از طریق پوست جذب می‌شود مانند کرم و لوسیون‌ها نیز ممکن است بر سلامت جنین تأثیرگذار باشد. در این مطلب با مواد مناسب و محصولات نامناسب برای نگهداری از پوست در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

معایب و مزایای کرم ها و لوسیون ها برای پوست

زنان روزانه کرم و لوسیون مصرف می‌کنند اما شاید به این موضوع دقت نکنند که برخی از مواد موجود در این کرم و لوسیون‌ها ممکن است از سد پوستی آنها عبور کند و جذب بدنشان شود. وقتی زنی باردار است این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هر چیزی که می‌خورید، استفاده می‌کنید یا در تماس با آن هستید، علاوه بر شما ممکن است بر کودک درون شکمتان نیز اثر بگذارد.

نگهداری از پوست در طول دوران بارداری مهم است و از آنجا ‌که پوست مادر در دوران بارداری ممکن است حساس شود، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات پوستی کمک زیادی کند. با این ‌حال لازم است در طی بارداری به مواد محافظ پوستی که از آنها استفاده می‌کنید دقت بیشتری داشته باشید. اگرچه بیشتر محصولات رایج مراقبت از پوست کاملاً برای جنین بی‌ضرر است، اما برخی از ترکیبات نیز برای رشد جنین می‌تواند خطرناک باشد. در مورد این مواد و تأثیرهای آنها باید مطالعه کنید و هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست به آنها توجه داشته باشید. در هر صورت بهتر است مصرف هر نوع کرم مراقبت پوست را پیش از مصرف با پزشک خود در میان بگذارید.

محصولات کاملا بی خطر برای پوست در دوران بارداری

بعضی از محصولات نیز در دوران بارداری برای پوست بی‌خطر است و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این محصولات در زیر آمده است:

موبرها: لوسیون‌هایی که به صورت شیمیایی موهای زاید را از بین می‌برد یا حجم مو را کاهش می‌دهد، می‌تواند در رفع موهای زاید روی پوست به زنان باردار کمک کند. این محصولات در دوران بارداری بی‌خطر است و مادر می‌تواند با خیال راحت با موبر به نظافت شخصی پوست خود برسد. مهم‌ترین نکته‌ای که در مصرف موبرها باید به آن دقت شود، احتمال حساسیت پوست به آن است. به همین منظور بهتر است قبل از استفادۀ کامل از آن، محصول را روی بخشی از پوست مثل پاها آزمایش و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر حساسیت یا مشکلی وجود نداشت، می‌توانید از آن روی سایر بخش‌های بدن نیز استفاده کنید. تا زمانی که از موبرهای شیمیایی مطابق دستور استفاده می‌کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر سابقۀ واکنش حساسیت به محصولات موبر داشته‌اید، از استفادۀ این محصولات طی بارداری پرهیز کنید.

ضدآفتاب‌ها: کرم‌های ضدآفتاب متداول در زمان بارداری بی‌ضرر است. مقدار ترکیبات موجود در این محصولات که به پوست نفوذ می‌کند بسیار کم است و جای نگرانی ندارد. کرم های ضد آفتاب حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید زینک از جمله ضدآفتاب‌هایی است که با وجود قدرتمند بودن به پوست نفوذ نمی‌کند. یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست، پرهیز از آفتاب‌سوختگی است. برای مراقبت از پوست خود در مقابل نور آفتاب علاوه بر ضدآفتاب‌ها، بهتر است در طول روز و بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از تابش مستقیم نور آفتاب دور باشید. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و همچنین تجدید کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یک بار می‌تواند در جلوگیری از آفتاب‌سوختگی کمک زیادی کند.

در هر صورت امن‌ترین راه مراقبت از پوست در طول بارداری مشورت با پزشک است. همچنین اگر ناراحتی پوستی دارید، نگران پوست خود هستید و می‌خواهید بیشترین مراقبت را از آن بکنید یا در حال مصرف نوعی از مواد مراقبتی مضر برای پوست هستید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مهم ترین مراقبت های پوستی در دوران بارداری

مهم ترین مراقبت های پوستی در دوران بارداری

عدم استفاده از داروهای ضد آکنه

طبیعی است که در سه ماه اول بارداری، پوست شما دچار آکنه‌های پوستی شود. بهترین راه برای مراقبت از پوست در بارداری و درمان این عارضه مصرف محصولاتی است که حاوی آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک و اریترومایسین موضعی می‌باشند. توجه کنید که این محصولات تنها با تجویز پزشک متخصص باید مصرف شود و به هیچ عنوان خودسرانه نباید به سراغ مصرف این محصولات رفت. به هیچ عنوان از داروی ضد آکنه  ترتینوئین (موضعی) در دوران بارداری استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری در جنین شود.

یکی از بهترین راهکار ها برای مراقبت از پوست در بارداری و جلوگیری از ترک‌های پوستی، داشتن یک وزن متعادل است. کشیدگی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که وزن به سرعت افزایش پیدا کرده یا وزن به سرعت کاهش پیدا می‌کند. ورزش روازنه و انجام تمرینات بخصوص حین بارداری می‌تواند وزن شما را پس از بارداری به حالت قبل برگرداند. نکته قابل توجه این است که اگر قبل از باردار شدن اضافه وزن داشته باشید، این اضافه وزن پس از وضع حمل از بین نمی‌رود و حتی باعث افتادگی بیشتر شکم می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام به بارداری وزن خود را به حالت ایده آل برسانید و چربی بیش از اندازه در ناحیه شکم نداشته باشید.

مصرف آب کافی در دوران بارداری

برای مراقبت از پوست در بارداری نوشیدن آب را فراموش نکنید. نوشیدن آب کافی در طول روز باعث آبرسانی به پوست و نرم شدن آن می‌شود. احتمال ایجاد ترک‌های پوستی در پوست‌های نرم، نسبت به پوست‌های خشک کمتر است. نوشیدن قهوه و مواد حافی کافئین ممکن است احتمال ایجاد ترک‌های پوستی را افزایش دهد. اگر به طور روزانه قهوه می‌نوشید، سعی کنید مایعات بدن را با نوشیدن آب فراوان، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و دیگر مایعات فاقد کافئین به تعادل برسانید. همچنین می توانید از کرم های مرطوب کننده و آبرسان صورت استفاده کنید.

مراقبت از پوست با رژیم غذایی سالم

ترک‌های پوستی ممکن است به دلیل کمبود یک سری مواد معدنی در بدن ایجاد شوند. در رژیم غذایی خود از موادی استفاده کنید که حاوی ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، زینک و پروتئین باشد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در طول روز تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کرده‌اید، از وعده‌های غذایی استفاده کنید که دارای تنوع رنگی زیادی می‌باشد. مثلا بهترین وعده برای صبحانه می‌تواند تخم مرغ، نان جو و سبزیجات رنگی مثل کلم و هویج باشد.

مصرف ویتامین D در دوران بارداری

مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین D تاثیر زیادی در ایجاد ترک‌های پوستی می‌گذارد. بسیاری از پزشکان مصرف قرص ویتامین D  را در دوران بارداری توصیه می‌کنند. طبیعی ترین راه‌ برای جذب ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. اما همانطور که گفتیم پوست می‌تواند در دوران بارداری نسبت به نور خورشید حساس باشد؛ بنابراین در مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

در دوران بارداری از ویتامین C‌ هم غافل نشوید

کلاژن نقش مهمی را در حفظ انعطاف پذیری و مقاومت پوست ایفا می‌کند. کلاژن باعث کاهش چین و چروک‌های پوستی می‌شود و از همه مهم‌تر از ایجاد ترک‌های پوستی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. ویتامین C عامل مهمی برای تولید کلاژن در بدن است. بنابراین از میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده کنید که حاوی این ویتامین هستند. میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو می‌توانند منبع خوبی از ویتامین C باشند.

ماده مغذی زینک مراقب پوست شماست

زینک یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامتی پوست است. زینک تورم‌های پوستی را کاهش داده و نقش مهمی را در بهبود زخم ایفا می‌کند. شواهد بسیار کمی مبنی بر ارتباط بین زینک و ترک‌های پوستی وجود دارد. اما مطالعات نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی زینک مانند مغزهای موجود در آجیل و ماهی می‌تواند به سلامت و مراقبت از پوست در بارداری کمک کند.

آرایشتان حتما سبک باشد

اگر می‌خواهید در دوران بارداری آرایش کنید، از موادی استفاده کنید که فاقد مواد مضر و شیمیایی باشند. به عنوان مثال اگر قصد استفاده از رژ لب را دارید، از رژ لب‌های فاقد سرب استفاده نمایید. همچنین حتما این نکته در نظر داشته باشید که آرایش صورت باید سبک باشد.

اهمیت شستشوی پوست در دوران بارداری

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری پاکسازی پوست به صورت روزمره است که می توانید از پد آرایش پاک کن نیز استفاده کنید. همیشه صبح‌ها صورت خود را با مواد ملایم و فاقد پارابن و صابون شستشو دهید و سپس از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. شما می‌توانید به صورت ماهانه نیز پاکسازی عمیق انجام دهید و با از بین بردن لایه‌های مرده پوست، پوستی تمیز و شاداب داشته باشید. اما در نظر داشته باشید که در صورت داشتن جوش‌های پوستی به هیچ عنوان آن‌ها را از بین نبرید و اجازه دهید خود به خود خوب شوند.

نکات حیاتی برای مراقبت از پوست بعد از دوران بارداری

نکات حیاتی برای مراقبت از پوست بعد از دوران بارداری

  • برای رفع ترک‌های پوستی از کرم ویتامین A استفاده کنید.
  • به طور روزانه ورزش کنید تا پس از زایمان در ناحیه شکم دچار ترک‌های پوستی نشوید
  • و آب کافی داشته باشید و برای مراقبت از فرزند حتما از یکی از نزدیکان خود کمک بگیرید تا بتوانید به اندازه کافی استراحت نمایید.
  • سینه‌ها را پس از شیر دادن به کودک مرطوب کنید.
  • همچنان استفاده از کرم ضد آفتاب را ادامه دهید.
  • به طور روزانه از کرم مرطوب کننده استفاده کنید؛ بخصوص بعد از استحمام استفاده از کرم مرطوب کننده از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

تغییرات پوستی طی دوران بارداری

تغییرات پوستی طی دوران بارداری

برای تغییرات پوستی خودتان را آماده کنید

شما یک کودک در حال رشد را درون بدن خود پرورش می دهید که ممکن است موجب لک و خطوط کشش روی بدن شود. حتی تغییرات هورمون ها می توانند عامل ایجاد خطوط روی پوست باشند. یک روش مفید برای رفع نشانه های کشش پوست، استفاده از کره کاکائو است، زیرا یک لوسیون ایمن برای محو شدن لکه ها پوست محسوب می شود.

توصیه می شود تنها میزان وزنی که پزشک شما توصیه می کند را افزایش دهید. افزایش وزن زیاد می تواند باعث افزایش تشکیل خطوط کششی در پوست شود.

هرگز به جوشهای پوستی دست نزنید

شما ممکن است با افزایش آکنه، دوران نوجوانی را بار دیگر تجربه کنید. از آنجا که بدن شما در طول دوران بارداری بسیاری از تغییرات هورمونی را تجربه می کند، ممکن است موجب آکنه و جوش های پوستی زیادی شود که بیشتر آنها بعد از بارداری از بین می رود، اما برخی از لکه ها باقی می مانند که باید توسط پزشک درمان شود.

لاک ناخن در دوران بارداری

لاک و پاک کننده لاک ناخن می تواند موادی مثل فرمالدئید و تولوئن داشته باشد. هر دو این مواد شیمیایی هستند و در صورت جذب شدن، می تواند سبب آسیب جدی شود. لازم نیست به طور کامل از ناخن های زیبا صرف نظر کنید، فقط مطمئن باشید که لاک ناخن و پاک کننده ای استفاده کنید که مواد شیمیایی مثل فرمالدئید ندارند.

استفاده از پارابن ها ممنوع

پارابن ها مواد نگهدارنده لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی می باشند که استفاده از این ماده تهدیدی برای سلامتی در دوران بارداری محسوب می شود و به علت ایجاد اختلال در هورمون های تولید مثل، در دوران بارداری ممنوع اعلام شده است و عوارضی مانند سقط جنین، کم وزنی نوزاد، اضافه وزن، اختلال رشد جنین و مشکلات رفتاری مادر را در پی دارد. مثلا متیل پارابن، منجر به اختلال در ترشح هورمون های درون ریز می شود و بر سطح هورمون استروژن، تاثیر می گذارد.

در دوران بارداری کرم ضد آفتاب استفاده نکنید

کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکسید بزنید. کرم های شیمیایی حاوی موادی، چون اکسی بنزون و آووبنزون هستند که منجر به اختلالات در بدن شده و روی سلامت جنین تاثیرات منفی می گذارند.

بنابراین زنان باردار بهتر است که به جای کرم های ضد آفتاب شیمیایی از کرم های طبیعی یا فیزیکی استفاده کنند که کمتر جذب پوست می شوند. این کرم ها باید حاوی SPF (حداقل ۵۰%) و UVA با هم باشند.

جمع بندی نهایی

با رعایت یک روتین روزانه پوستی و انجام ورزش به صورت روزانه می‌توان در دوران بارداری از پوست مراقبت کرد. عواملی همچون خواب کافی، نوشیدن آب کافی، داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی، استفاده از کرم ضد آفتاب، مصرف ویتامین D و سایر ویتامین‌های ضروری، کنترل وزن و مصرف محصولات مراقبت از پوست مانند کرم مرطوب کننده و آبرسان از مهم‌ترین راهکارها برای مراقبت از پوست در بارداری محسوب می‌شود. شما خرید لوازم آرایشی و زیبایی اورجینال را می توانید از فروشگاه آنلاین منطقه آزاد ارس تهیه نمائید. به نظر شما چه راهکارهای دیگری می‌تواند به حفظ سلامت پوست در دوران بارداری کمک کند؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 292 views بار دسته بندی : رپرتاژ آگهی تاريخ : 14 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.